Over Amsterdam Oude Stad

Het historische centrum van Amsterdam, met de grachten, de Jordaan, de Wallen en Chinatown, is de grootste toeristische trekpleister van Nederland. Helaas weten maar weinig mensen wat zich allemaal in deze fantastische buurt afspeelt. Wij willen laten zien dat de oude binnenstad van Amsterdam ontzettend veelzijdig is en de aandacht vestigen op bijzondere bezienswaardigheden, écht leuke winkeltjes, lokale eetcafé’s en restaurants, proeflokalen, musea en unieke activiteiten.

In 2008 is het buurtproject gestart, naar een idee van het Binnenstadsberaad en de Buurtontwikkelingsmaatschappij (BOM): een samenwerkingsverband tussen lokale ondernemers en organisaties die de binnenstad een warm hart toedragen.

Huis aan de drie grachen
Paleis op de Dam

Doelstellingen

  • De veelzijdigheid van de oude binnenstad onder de aandacht brengen van Nederlandse dagjesmensen, buitenlandse toeristen, scholieren, studenten en niet te vergeten de Amsterdammers zelf.
  • Juiste informatie over de oude binnenstad handzaam beschikbaar stellen aan bezoekers van de binnenstad.
  • Onderlinge samenwerking bevorderen tussen ondernemers, winkeliers, hotelmanagers en lokale overheid.
  • Het vergroten van de betrokkenheid van bewoners bij hun eigen buurt.

Hoe we ons doel bereiken

  • Up to date tweetalige website die goed vindbaar is via zoekmachines.
  • Actief bijhouden van social media: Amsterdam Oude Stad heeft een populaire Facebookpagina en een Instagramaccount.
  • Een maandelijkse nieuwsbrief met actuele tips aan 2.000 abonnees.

  • Drie leuke stadswandelingen met bezienswaardigheden en tips.

  • Interactieve speurtochten voor kinderen en volwassenen om zelf de stad te verkennen.

  • Vermelding van Amsterdam Oude Stad als officiële buurt op de city maps van ruim 240 hotels in Groot Amsterdam.
  • Verwijzing naar de stadswandelingen middels een qr-code op de city maps van ruim 100 hotels die een advertentie-plattegrond uitgeven aan hun gasten.
  • Wij zijn bereikbaar voor vragen en advies over onze partners, parkeren, buurt-promotie, evenementen, activiteiten en bezienswaardigheden.

  • Samen met onze partners organiseren wij betaalbare groepsactiviteiten, waarmee wij direct omzet terugbrengen in de buurt.
  • Sponsoring (geld, promotie, hulp) van kleinschalige evenementen die de saamhorigheid onder de bewoners versterken, zoals de Hartjesdagen en het Haringfestival.
  • Sponsoring (geld, promotie, hulp) van grootschalige evenementen die een veelzijdig publiek trekken, zoals het Red Light Jazz Festival en de Grey Pride.
  • Perscontact namens de buurt: wij brengen media graag in contact met de juiste personen of instanties.
  • Een dialoog tot stand brengen tussen verschillende partijen in de buurt.

Samenwerken? Neem gerust contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Nieuwsbrief